Monday, February 15, 2010

som tam..menu aku sekarang


SOM TAM

Assalammualaikum...Selamat Tahun baru Cina n Selamat bercuti..moga tak terlambat untuk aku mengungkapkan ucapan ini kepada seluruh warga Malaysia..

Menu terbaru aku sekarang ialah "som tam"..u all tau tak som tam tu aper? Som tu ialah
campuran betik,tomato ceri,cili padi,bawang putih,gula kabung,asam limau, garam n sedikit kacang tanah ..ni selalu orang siam yang suka makan n resepi ni pun aku dapat dari kenalan siam..hehe ..Bestttt........

Meh kita kongsi cara nak wat som tam nii..


1) parutkan betik muda..n tomato ceri dibelah dua
(rendam dalam air sekejap n sejat airnya)

2) goreng kacang tanah tanpa minyak hga garing..n buang kulitnya

3) tumbuk cili padi (ikut pedas), bawang putih,garam hingga separuh hancur
masukkan gula kabung (atau gula melaka)..tumbuk lagi- ketepikan

4) tumbuk betik yang diparut tadi sedikit,masukkan dalam bekas.. campurkan dengan bahan tumbuk tadi (no.3) , kacang tanah, (leh tambah kcg panjang) n perah asam limau..gaul sebati..n siap..


Selamat mencuba...

"som tam" ni leh juga dikira sebagai menu diet,cuma kurangkan penggunaan gula kabung n kcg tanah..leh tambah kacang panjang, tomato biasa n sayuran lain yang korang suker.. memang berkhasiat.. ada rasa pedas,masam n sedikit manis..

Pada kawan2 yang nak cuba diet dengan mate5, jangan ragu2 lagi..teruskan usaha dan tekad anda...hubungi aku segera 017-3660696 untuk pembelian sebarang produk Hpm atau add aku di FB / nor shuhada ibrahim atau YM
qaseh_shada@yahoo.com..

No comments:

Post a Comment